Predstavljanjem knjige „Boem u crvenim gaćama“,koju je napisao književnik Ivan Ivanović,a izdala Narodna biblioteka „Rade Drainac“,završeni su ovogodišnji Drainčevi susreti penika. Ova knjiga predstavlja sintezu istraživanja o životu i radu pesnika Drainca,a zapravo je esej – rasprava.
Otvarajući ovo književno veče,direktor prokupačke Biblioteke Dragan Barjaktarević je rekao da se Ivan Ivanović bavi skoro 20 godina proučavanjem Drainca i da je on za njega paradigma pisca koji je pobunjenik u svemu,naglašavajući da iako mu 1999. godine izlaze Sabrana dela,sve biva lakše i sigurnije,otkrivanje ovog velikog i uvek aktuelnog pisca još traje,što Ivan Ivanović potvrđuje svojim novim knjigama posvećenim njemu.
– U ovoj knjizi autor je imao esejistički pristup i koristio je princip rasprave. Po njegovom mišljenju Drainac je neko ko će uvek trajati i uvek biti večna tema za polemisanje i razgovor,istakao je Barjaktarević dodavši da je Ivanović učinio mnogo da se rasvetli stvaralaštvo i značajni ljudi iz Toplice,uključujući još jedno veliko ime iz sveta umetnosti,slikara Božu Ilića.
Na pitanje koliko je Drainac podsticajan za pisca da se bavi njime,Ivanović odgovara da ga je uvek interesovao fenomen Drainac.
– Zanimalo me je kako je moguće da se ni iz čega,bez tradicije,porekla,pojavi ličnost koja uznemirava Srbiju. I živ i mrtav Drainac je osporavan,a prema mom mišljenju,veliki su oni ljudi koji su osporavani,rekao je na početku svog izlaganja o Draincu Ivan Ivanović. Do Drainca se pisalo na jedan način,a od Drainca na drugi,dodao je on.
– Drainac je sebe u mnogo navrata predstavljao kao cirkuzanta. Video je sebe kao klovna,žonglera,karnevalskog princa. To je bila njegova maska. Bez maske je bio kritičar društva,istražni sudija,tužilac. Ujedao je rečima svoje vreme,objasnio je Ivanović.
Problem je u tome što je taj tužilac,kako kaže autor „Boema u crvenim gaćama“ koji je zapravo „Odbrana Drainca“,bio stalno optužen i između dva rata i u ratu i posle rata i danas.
– Stoga se „Cirkus Drainac“ pretvorio u „Proces Drainac“. Dao sam sebi slobodu da budem advokat ovom tužiocu. U modernom vremenu,kome je Drainac pripadao bez ostatka,suđenje se ne može obaviti bez advokata. Ovde moram da spomenem još dva branioca Drainca,jednog iz vremena pesnikove mladosti,drugog iz naših dana. Prvi je neko ko je koristio pseudonim dr Krajinac i do danas nije utvrđeno ko stoji iza njega,a drugi je naš savremenik,novinar Nedeljko Ješić,naglasio je Ivanović dodajući da je Ješić istražio sve što se može naći o Draincu,pa je njegova knjiga „Cirkus Drainac“,ustvari treći portret pesnika.
Pričajući o životu ovog velikog pisca,koji je živeo od danas do sutra uvek na rubu egzistencije,Ivanović je objasnio da je pravi Drainac bio razapet između ličnog i socijalnog,između fikcije i stvarnosti,između sna i jave.
Kao da je predosećao šta će se sve oko njega dešavati,kakve će sve nesporazume izazivati,koliko će mu zbivanja i istorija biti nenaklonjeni,Drainac je imao potrebu da napiše svoju odbranu pod nazivom „Punopravna odbrana“,ali je nije za života objavio.
– Nema sumnje da se Drainac punopravno pred istorijom odbranio. Odbranilo ga je njegovo delo. Odbranila ga je i retorika kakvu je posedovao malo koji srpski pisac. Stoga,nas dvojica njegovih poslenika,novinar Nedeljko Ješić kao istraživač i ja kao promišljač samo smo potpomogli tu odbranu. Odbrana je civilizacijska tekovina čovečanstva,zaključio je književnik Ivan Ivanović,predstavljajući svoju najnoviju knjigu posvećenu uvek aktuelnom Draincu „Boem u crvenim gaćama“.