U Narodnom muezju Toplice, predstavljeno je sedam obimnih tomova naslovljenih sa „Obrenovići u muzejskim i drugim zbirkama Srbije i Evrope“, u izdanju Muzeja rudničko-takovskog kraja iz Gornjeg Milanovca. Jedan od urednika čitave edicije, pored Ane Ranković, bio je i istoričar Aleksandar Marušić, koji je Prokupčanima predstavio ovo značajno delo.
-Publikacija „Obrenovići u muzejskim i drugim zbirkama Srbije i Evrope“ je primer decentralizacije kulturnih zbivanja, uključivanje malih kulturnih sredina u velike sisteme, primer celine, koja materijalna svedočanstva prošlosti, povezuje sa sadašnjošću i budućnošću i utire put, novim sličnim projektima. Pre svega, ona nosi svoju osnovnu ulogu- prezentovanje zaostavštine dinastije Obrenović, koja je sistematski uklanjana iz proučavanja istorije srpskog naroda, a neophodna je za celovito sagledavanje istorije XIX veka, rekao je istoričar Marušić.
On je ovom prilikom istakao da su se, objavljivanjem ovih sedam tomova, ove prestižne edicije, već sada stekli uslovi za svojevrsnu analizu, kao i značaja čitavog projekta.
-Omogućili smo dostupnost teže dostupnim ili nedostupnim muzealijama, koje se čuvaju u zbirkama poput crkvenih, manastirskih privatnih ili inostranih. Muzejske zbirke od zbirki sećanja, postaju zbirke prezentovanja i spajanja sa savremenim muzeološkim tokovima, koji sve više teže novim pristupima međusobne saradnje ustanova, kao i komunikacije s javnošću. Projekat je doveo do uzajamnog poverenja saradnika i zalaganja da se što više materijala prezentuje javnosti, stručnoj i široj, što uveliko dovodi do iniciranja prezentovanja novih zbirki i sređivanja postojećih radi prezentovanja u narednim tomovima „Obrenovića“, dodao je Marušić.
Prvih šest tomova na 2.210 stranica velikog formata su tekstovi 67 autora-istraživača koji su, stučnoj i laičkoj javnosti, predstavili 109 muzejskih zbirki i privatnih kolekcija u kojima su artefakti, koji se mogu dovesti u vezu sa dinastijom Obrenović i njenim članovima. Tako se među koricama ovih tomova našlo, slikom i rečju, 4.908 eksponata. Reč je o oružju, nameštaju, delovima odeće, posuđu, prepisci, knjigama, fotografijama, delima likovnih umetnika (ulja na platnu, crteži, biste), odlikovanjima, papirnom i metalnom novcu.
Prema rečima istoričara i urednika ove velike edicije, sedmi tom ima 350 strana, na kojima su predstavljeni predmeti, dokumenti, umetnička dela i sve drugo što je, posredno ili neposredno, u vezi sa članovima vladarske kuće.
-Ovoga puta iz posebnih zbirki Muzeja nauke i tehnike, Muzeja Vojvodine, Prirodnjačkog muzeja, Muzeja u Kruševcu i Šapcu, te iz Arhiva Srbije i Smedereva. Tu je i kolekcija dragocenosti, pisama i fotografija iz tri privatne, porodične zbirke. Radovi, koji tretiraju zaostavštinu Obrenovića u Italiji, Austriji, Španiji i SAD, učinili su da kataloška studija zadrži međunarodni karakter, naglasio je istoričar Marušić.
U tom smislu je predgovor dvoje urednika dat, osim na srpskom, još i na engleskom, francuskom, nemačkom i italijanskom jeziku. Fotografije najvrednijih predmeta i dokumenata prati opis izgleda, podaci o godini i mestu nastanka, ime autora, radionice, ateljea ili fabrike gde je predmet izrađen, vrstu materijala, dimenzije, kad je i kako stigao u muzejsku ili manastirsku zbirku, u kakvom je sada stanju.
Sedma knjiga nije kraj, naglasio je urednik ove edicije, koji tvrdi da se u muzejskim i drugim zbirkama Srbije, Evrope i sveta, kriju još mnogo stvari dinastije Obrenović, koje se moraju pokazati, pa je ovom prilikom najavio još novih tomova.