-Sorta grožđa „prokupac“ tradicionalno se gaji na prostorima Toplice. Ova sorta je brend ne samo Prokuplja i Toplice, nego i Srbije, rekao je otvarajući manifestaciju “Dani prokupca” zamenik gradonačelnika Prokuplja Miroljub Paunović, koju je uz pomoć Grada Prokuplja i Turističke agencije „Tera Travel”, organizovalo Udruženje građana „Volimo Jastrebac“.
Prema rečima Paunovića, lokalna samouprava prepoznala je značaj organizovanja jedne ovakve manifestacije, a sve u cilju unapređenja proizvodnje grožđa i vina, jer za to postoje idealni prirodni uslovi, vredni ljudi, dobri domaćini i iskusni vinogradari.
U svom govoru, on je napomenuo da Prokuplje i sorta „prokupac“ imaju zajedničko poreklo imena, po Svetom Prokopiju.
-Ova, prva po redu, privredno-turistička i kulturna manifestacija je jedan početak ozbiljnije proizvodnje grožđa i vina, kakvu smo imali polovinom prošlog veka, zaključio je Paunović.
Procenjuje se da se sredinom prošlog veka na teritoriji grada Prokuplja vinova loza gajila na površini od blizu 5.000 hektara.
Blagoslov ovoj jedinstvenoj manifestaciji dao je starešina crkve Svetog Prokopija, otac Nikola Ilić, koji je naglasio da se na svim hrišćanskim trpezama uvek služilo manastirsko vino.
-Čokot i vinova loza su svete biljke. Zbog toga ih treba čuvati i obnavljati, a posebno negovati našu sortu „prokupac“, izjavio je on.
Član udruženja „Volimo Jastrebac“, Aleksandar Milanović, istakao je da se Prokupčani i Topličani ponose brendom „prokupac“.
-Ovom manifestacijom želimo da pokažemo sve znamenitosti koje nam je Bog dao, i vredne i gostoljubive domaćine. Sa ovim mini sajmom vina krećemo u jednu veliku turističku ofanzivu, jer dobronamernim ljudima i turistima ovaj deo Srbije mnogo toga može da ponudi i pokaže. Od prelepih šumskih predela, lekovitih banja, prirodnih spomenika, manastira, istorijskih spomenika i mnogobrojnih manifestacija koje se organizuju i održavaju tokom cele godine… Sada želimo da razvijamo i vinski turizam, rekao je Milanović.
Generalni sponzor manifestacije bila je vinarija „Doja“ iz blačkog sela Donja Jošanica, čiji vinogradi se podno Jastrepca prostiru na površini od 25 hektara. Najveće površine nalaze se pod autohtonom sortom „prokupac“.
Ova vinarija nastavlja višegodišnju tradiciju porodice Todić, koja je započeta 1879. godine.
-„Prokupac“ je specifična sorta koja ima svoju autentičnost i orginalnost i zbog toga treba da se čuva i gaji. Toplica ima sve predispozicije za jedan još veći zamah razvoja vinogradarstva, izjavio je vlasnik vinarije „Doja“ Goran Todić, kome u poslu pomaže supruga, prof. dr Slavica Todić, šef Katedre za vinogradarstvo Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
On smatra da je ovo jedinstvena šansa da se Prokuplje i Toplica nađu na vinskoj mapi puta i da se krene sa razvojem vinskog turizma.
Za ovu manifestaciju upriličena je izložba o vinogradarstvu i proizvodnji vina u Toplici pod nazivom „Prokupac“. Izložbu je otvorio direktor Narodnog muzeja Toplice, Darko Žarić, koji je istakao da je u Prokuplju, posle Prvog svetskog rata, u periodu od 1922. do 1929 godine, zasađen 1,5 milion čokota, a od 1930. do 1941. godine imali smo 273 hektara pod vinovom lozom.
Posetioci manifestacije, u restoranu „Gastro bar“, prisustvovali su izložbi i degustaciji vina. Široku lepezu vina izložila je vinarija „Toplički vinogradi“ iz Gojinovca, „Doja“ iz Donje Jošanice, „Maletić“ iz Velike Plane i prokupačke vinarije „Sokić“, „Vučković“ i „Aranđelović“. Prezentaciju svog rada imala je i Poljoprivredna škola „Radoš Jovanović Selja“.
Organizatori i učesnici „Dani prokupca“ posetili su i spomenik posvećen junacima “Gvozdenog puka”, crkvu Svetog Prokopija, vinograde i vinariju “Doja“.
U kulturnom delu programa, učestvovao je Dečiji hor „Sanjalice“ Doma kulture, Dragan Ognjanović i Milivoje Krstić.