Министар просвете у Влади Републике Србије Младен Шарчевић, у пратњи народног посланика из Топлице др Дарка Лакетића, начелника Топличког управног округа Милана Аранђеловића и члана Градског већа за просвету, омладину и спорт Маје Ранђеловић, обишао је данас у Прокупљу Основну школу „Ратко Павловић Ћићко“ и Средњу пољопривредну школу „Радош Јовановић Сеља“. У Школи „Ћићко“, министар је поздравио будуће средњошколце, који су полагали тест из српског језика, рекавши им да је пред њима велики испит зрелости, али да тестове раде полако и смирено и да резултати сигурно неће изостати, као и да места у средњим школама има за све њих.
У Средњој школи „Радош Јовановић Сеља“, Шарчевић је одржао састанак са директорима основних и средњих школа, као и директором Високе пољопривредно прехрамбене школе у Прокупљу.
-Први дан мале матуре проводим у једној школи из топличког краја. Драго ми је да је све протекло како ваља и по свим процедурама које смо добили. Имамо информације да је тако и у целој Србији, делу Косова и Метохије, где имамо наше образовне установе. Тестове смо штампали у тешким условима у време пандемије, у потпуно новим условима, тачније у Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања уз нове дигиталне машине, које смо добили уз посредовање премијерке Ане Брнабић. Тамо смо направили један безбедан центар, где не може нико други да ради тестове, него ми сами, рекао је министар Шарчевић.
Он је додао да су тестови рађени по једној дигиталној технологији, по којој матура постепено прелази у потпуно дигиталне форме.
-Видећемо, да ли ћемо догодине имати довољно рачунара, требало би да их има око 70 хиљада, да би ђаци тестове могли да раде на рачунару, а не на папиру. Већ смо пробали ову врсту тестова, тако што су их деца носила кући. То су били пробни тестови, који су имали за циљ да се деца упознају са типовима задатака. За време трајања ванредног стања, радили смо још један добар експеримент, а то је онлајн проба матуре само са питањима затвореног типа. Она је могла лако да се обради, а показала нам је колико снаге интернета треба за такав подухват, јер обично се раде пилот бројке на десет одсто популације, а ми смо радили на 100 одсто одједном. Овај начин рада, поред малог кашњења резултата или слабијег интернета, није показао друге слабости. Зато сада знамо снаге сервера, базе и то смо применили на овој матури, истакао је министар Шарчевић.
Како је навео, у овом пројекту учествује кабинет премијерке Ане Брнабић, Министарство просвете, Завод за вредновање квалитета образовања и васитања, ФОН, као факултет који ради софтвер за прегледање тестова и ИТ канцеларија.
-Обезбедили смо довољно скенера, чак их на Косову и Метохији имамо на четири пункта. По завршетку рада се све скенира и шаље у скенер центар Завода за квалитет. Тестови се аутоматски прегледају, негде око 50 одсто задатака је затвореног типа и они се аутоматски обрађују путем софтвера, док други део тестова прегледају наши прегледачи, нагласио је министар.
Он је рекао да је број људи који сада то ради од 8000, пао на 4000, што је, како је подвукао, веома значајно, јер ће уштедети и ресурсе и време.
-Овде је реч о задацима отвореног типа, које сада два професора истовремено прегледају, па уколико је различит резултат, онда улази супервизор. Свака школа у Србији има осам супервизора, а то су углавном сви просветни инспектори, почев од локала па до републичких, стручни саветници, сарадници. Договорено је да у учионици буде по девет ученика, што је, како сам видео, испоштовано, чак их је негде било седам или осам и сви су наравно применили мере заштите, додао је Шарчевић и нагласио да је још једана мера предострожности уведена, а то је да се кеса са тестовима отвора пред сам почетак полагања и то пред комисијом.
Он је по завршетку разговора са директорима прокупачких образовних установа истакао да је од 1. јуна обишао око 30 градова у Србији и да ће наставити то да ради до 1. јула, како би обишао још најмање толико.
-Разлог је доста значајних и великих послова које смо започели у реформи образовања и осим овога што је било виђено, а то је настава на даљину, нама и сви други пројекти морају да живе. Нама је реформа трећег и седмог разреда основне школе, такође јако велик и важан посао, који не може остати незавршен. Исто тако, реформа у трећем разреду гимназије је нешто што је врло важно и све то морамо обновити. Заједно са кабинетом премијерке, успели смо да вратимо делове буџета, који се односе на дигиталне учионице. Потребно је опремити десет хиљада нових дигиталних учионица. Због целокупног стања ћемо каснити, али ће у току ове године бити завршен и овај пројекат, истакао је министар у Прокупљу.
Према његовим речима, и пројекат за обнављање рачунарских кабинета је такође нешто што је веома важно и због дигиталне матуре.
-У току лета такође иду даље обуке директора за лиценце, преко 670 њих ће их имати. Овом приликом смо разговарали и о новим формама организовања школских целина у разним регијама. Топлица је већ довољно велика регија за себе да може да размишља о некој својој будућој струковној академији. Да почнемо од високог образовања, јер за то има услове, јер постоје школе у којима се деца образују за пољопривредну струку. Такође, неке школе ћемо отворити овде као издвојено одељење за медицинску област, што значи да ће Висока медицинска имати своје одељење у Прокупљу и вероватно ћемо се касније позабавити и са Пословном школом из Блаца, закључио је министар просвете Младен Шарчевић, приликом посете Прокупљу.