Ministar prosvete u Vladi Republike Srbije Mladen Šarčević, u pratnji narodnog poslanika iz Toplice dr Darka Laketića, načelnika Topličkog upravnog okruga Milana Aranđelovića i člana Gradskog veća za prosvetu, omladinu i sport Maje Ranđelović, obišao je danas u Prokuplju Osnovnu školu „Ratko Pavlović Ćićko“ i Srednju poljoprivrednu školu „Radoš Jovanović Selja“. U Školi „Ćićko“, ministar je pozdravio buduće srednjoškolce, koji su polagali test iz srpskog jezika, rekavši im da je pred njima veliki ispit zrelosti, ali da testove rade polako i smireno i da rezultati sigurno neće izostati, kao i da mesta u srednjim školama ima za sve njih.
U Srednjoj školi „Radoš Jovanović Selja“, Šarčević je održao sastanak sa direktorima osnovnih i srednjih škola, kao i direktorom Visoke poljoprivredno prehrambene škole u Prokuplju.
-Prvi dan male mature provodim u jednoj školi iz topličkog kraja. Drago mi je da je sve proteklo kako valja i po svim procedurama koje smo dobili. Imamo informacije da je tako i u celoj Srbiji, delu Kosova i Metohije, gde imamo naše obrazovne ustanove. Testove smo štampali u teškim uslovima u vreme pandemije, u potpuno novim uslovima, tačnije u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja uz nove digitalne mašine, koje smo dobili uz posredovanje premijerke Ane Brnabić. Tamo smo napravili jedan bezbedan centar, gde ne može niko drugi da radi testove, nego mi sami, rekao je ministar Šarčević.
On je dodao da su testovi rađeni po jednoj digitalnoj tehnologiji, po kojoj matura postepeno prelazi u potpuno digitalne forme.
-Videćemo, da li ćemo dogodine imati dovoljno računara, trebalo bi da ih ima oko 70 hiljada, da bi đaci testove mogli da rade na računaru, a ne na papiru. Već smo probali ovu vrstu testova, tako što su ih deca nosila kući. To su bili probni testovi, koji su imali za cilj da se deca upoznaju sa tipovima zadataka. Za vreme trajanja vanrednog stanja, radili smo još jedan dobar eksperiment, a to je onlajn proba mature samo sa pitanjima zatvorenog tipa. Ona je mogla lako da se obradi, a pokazala nam je koliko snage interneta treba za takav poduhvat, jer obično se rade pilot brojke na deset odsto populacije, a mi smo radili na 100 odsto odjednom. Ovaj način rada, pored malog kašnjenja rezultata ili slabijeg interneta, nije pokazao druge slabosti. Zato sada znamo snage servera, baze i to smo primenili na ovoj maturi, istakao je ministar Šarčević.
Kako je naveo, u ovom projektu učestvuje kabinet premijerke Ane Brnabić, Ministarstvo prosvete, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vasitanja, FON, kao fakultet koji radi softver za pregledanje testova i IT kancelarija.
-Obezbedili smo dovoljno skenera, čak ih na Kosovu i Metohiji imamo na četiri punkta. Po završetku rada se sve skenira i šalje u skener centar Zavoda za kvalitet. Testovi se automatski pregledaju, negde oko 50 odsto zadataka je zatvorenog tipa i oni se automatski obrađuju putem softvera, dok drugi deo testova pregledaju naši pregledači, naglasio je ministar.
On je rekao da je broj ljudi koji sada to radi od 8000, pao na 4000, što je, kako je podvukao, veoma značajno, jer će uštedeti i resurse i vreme.
-Ovde je reč o zadacima otvorenog tipa, koje sada dva profesora istovremeno pregledaju, pa ukoliko je različit rezultat, onda ulazi supervizor. Svaka škola u Srbiji ima osam supervizora, a to su uglavnom svi prosvetni inspektori, počev od lokala pa do republičkih, stručni savetnici, saradnici. Dogovoreno je da u učionici bude po devet učenika, što je, kako sam video, ispoštovano, čak ih je negde bilo sedam ili osam i svi su naravno primenili mere zaštite, dodao je Šarčević i naglasio da je još jedana mera predostrožnosti uvedena, a to je da se kesa sa testovima otvora pred sam početak polaganja i to pred komisijom.
On je po završetku razgovora sa direktorima prokupačkih obrazovnih ustanova istakao da je od 1. juna obišao oko 30 gradova u Srbiji i da će nastaviti to da radi do 1. jula, kako bi obišao još najmanje toliko.
-Razlog je dosta značajnih i velikih poslova koje smo započeli u reformi obrazovanja i osim ovoga što je bilo viđeno, a to je nastava na daljinu, nama i svi drugi projekti moraju da žive. Nama je reforma trećeg i sedmog razreda osnovne škole, takođe jako velik i važan posao, koji ne može ostati nezavršen. Isto tako, reforma u trećem razredu gimnazije je nešto što je vrlo važno i sve to moramo obnoviti. Zajedno sa kabinetom premijerke, uspeli smo da vratimo delove budžeta, koji se odnose na digitalne učionice. Potrebno je opremiti deset hiljada novih digitalnih učionica. Zbog celokupnog stanja ćemo kasniti, ali će u toku ove godine biti završen i ovaj projekat, istakao je ministar u Prokuplju.
Prema njegovim rečima, i projekat za obnavljanje računarskih kabineta je takođe nešto što je veoma važno i zbog digitalne mature.
-U toku leta takođe idu dalje obuke direktora za licence, preko 670 njih će ih imati. Ovom prilikom smo razgovarali i o novim formama organizovanja školskih celina u raznim regijama. Toplica je već dovoljno velika regija za sebe da može da razmišlja o nekoj svojoj budućoj strukovnoj akademiji. Da počnemo od visokog obrazovanja, jer za to ima uslove, jer postoje škole u kojima se deca obrazuju za poljoprivrednu struku. Takođe, neke škole ćemo otvoriti ovde kao izdvojeno odeljenje za medicinsku oblast, što znači da će Visoka medicinska imati svoje odeljenje u Prokuplju i verovatno ćemo se kasnije pozabaviti i sa Poslovnom školom iz Blaca, zaključio je ministar prosvete Mladen Šarčević, prilikom posete Prokuplju.