Mural na temu „Gvozdeni puk“, krasiće zid nedavno otvorene Spomen sobe „Gvozdenom puku“ u Prokuplju, a oslikavaju ga akademski slikari Miroslav Lazović i Biljana Velinović.
–Ovo je deo planiranog programa Narodnog muzeja Toplice, a realizuju ga veliki prijatelji našeg grada. Na samom otvaranju ove značajne istorijske Spomen sobe, znali smo da ćemo je oslikati. Ovaj mural će je učiniti prepoznatljivom, a biće sasvim sigurno i svojevrstan poziv slučajnim prolaznicima da posete i Spomen sobu i u njoj saznaju nešto što nisu znali o najhrabrijem i najodlikovanijem puku srpske vojske, rekla je v.d. direktora Narodnog muzeja Toplice Ljiljana Krasić.
Akademski slikar, rođeni Topličanin Miroslav Lazović istakao je da je ovakvo tematsko oslikavanje vrlo bitno i sa ciljem planirano.
–Drago mi je da sam baš ja radio oslikavanje ove Spomen sobe, jer i moji koreni su odavde. Ponosim se time što ću na ovaj način biti deo ove važne istorijske teme. Mural je nešto što će trajno ostati deo prostora ove Spomen sobe, koja čuva sećanje na gvozdene junake, rekao je akademski slikar i redovni profesor na Fakultetu primenjene umetnosti u Beogradu Miroslav Lazović, kome je Velika Plana rodno selo.
On je dodao da je planirano i oslikavanje murala po gradu, na zidovima stambenih zgrada, ali da će to još morati da sačeka, jer Prokupčani nemaju razumevanja za ovakvu vrstu umetničkog stvaralaštva.
On je dodao da je u Kraljevu zajedno sa studentima oslikao 170 zidova tamošnjih zgrada.
–Mural nije grafit, to je osmišljena slika, koja prosvećuje običnog građanina. Kraljevčani su imali razumevanje za ovakvu vrstu umetničkog stvralaštva, meni je izuzetno drago zbog toga i nadam se da će i Prokupčani u nekom budućem vremenu biti raspoloženi za saradnju. Uskoro idem u Grčku gde ću, verovatno raditi mural carice Milice, naglasio je profesor Lazović.
Zajedno sa njim na muralu je radila i njegova supruga, takođe akademski slikar i docent na Fakultetu savremenih umetnosti u Beogradu Biljana Velinović.
–Tema je istorijska i u stvari negde jeste dobro polazište za zidnu kompoziciju. Ona donekle i nameće samu kompoziciju. Budući da je mural delo koje nastaje na otvorenom i dostupno je pogledima prolaznika, onda tu postoji i element edukacije. Ono što je sadržaj, koji vidimo u Spomen sobi posvećen Gvozdenom puku, vide samo oni koji u nju uđu. To obično bude određen, probran broj ljudi, koji je uže zainteresovan, a mural je nešto što je dostupno i prolaznicima, na primer deci koja tu prolaze. Tada to postaje deo njihovog sveta i negde se sažive sa tim i prenose neku informaciju i estetiku, a to je ono što je suština zidnog slikarstva i zato volim što sam deo ovakvih projekata, podvukla je Biljana Velinović i naglasila da joj je veoma važno kada murale oslikavaju u Lazinom rodnom mestu Prokuplju, ali i njenom rodnom Aleksincu.