Пројекат „Здравље ученика кроз културу живљења“ се у школи Ратко Павловић-Ћићко реализује од 2019. године као продужени практични део семинара кроз критичко мишљење и решавање проблема где се уз коришћење микробит уређаја код ученика подстичу креативни потенцијали и вештине кроз програмирање.
У пројекат су укључени ученици седмог и осмог разреда, координатори пројекта, стручна служба, родитељи, здравствене институције и други.
–Циљ је да се у дужем временском периоду прате начини исхране, физичке активности и здравственог стања ученика, а да се затим после статистичких обрада података приступи мерама за побољшање здравља ученика, каже мр Дејан Живковић, проф. биологије у школи „Ћићко“.
Он објашњава да је пројекат подељен у три фазе: прва, истраживачки тимови наставника и ученика су вршили праћење, мерења, анкетирања, статистички обрађивали податке и слично, друга презентација резултата са дискусијама, извештаји, компаративне анализе и закључци.
–Добијени резултати показују да ученици од петог до осмог разреда немају редовну квалитетну исхрану сходно њиховом узрасту, индивидуалној конституцији и добу. Храна је пренатрпана масним материјама, лошим протеинима, адитивима, емулгаторима, контаминантима и загађивачима резултира да је сваки шести ученик гојазан, физичка кондиција је на ниском нивоу, а известан број ученика има метаболичке и хормоналне поремећаје, честе алергије и опадање имунитета, истиче професор Живковић.
Према његовим речима трећа фаза пројекта ће бити рађена у току 2021/22. године са циљем побољшања здравственог стања ученика. У том циљу израђује се годишњи план и програм за побољшање здравља који ће ући у годишњи програм рада школе.
–Праћење стања и примена мера за побољшање здравља ученика одвијаће се још две три године како би се дошло до позитивних резултата, наглашава Живковић.
–Прошла и велики део ове школске године због пандемије корона вируса и наших смањених школских активности, учиниле су да се и наше еколошке активности које практикујемо у оквиру наше еколошке секције сведу на минимум, рекао је професор Живковић, иначе и руководилац Еколошке секције у школи.
Како је нагласио, попуштање епидемиолошких мера и боља ситуација када је корона вирус у питању дала им је могућност да организују један део активности у природи на радост деце која су увек одушевљена кад имају прилику да се на тај начин друже и уче.
–Тако смо имали радионицу под називом „Исхрана у природи“. Том приликом ученици осмог разреда упознали су се са могућностима које им пружа природа као неисцрпни извор здраве хране, казао је Живковић.
Он је нагласио да су се деца по први пут упознала и са спремањем хране у природи и то од искључиво здравих и лековитих намирница као што су зеље, коприва, боквица, црвена и бела детелина, добричица, лист купине, мајчина душица, барска нана, хајдучка трава и многе дуге биљке.
Могућности природне исхране зависе и од годишњег доба, тако у летњим месецима природа пружа обиље хране у плодовима дивљих купина, малина, печурака и многих других.
–Деца су овом приликом могла да науче како се спремају здрави биљни, лековити и калорични оброци, као што су разне биљне пљескавице и ароматични чајеви, подвукао је професор Живковић.
Према његовим речима ђаци „Ћићкове“ школе путем еколошке секције током школовања стекли су основна знања о очувању природе и научили од какве је важности за здравље људи да природа остане чиста и нетакнута.
Веома је важно да ове наше еколошке радионице, поред стицања знања пружају могућност деци да дан проведу у природи и друже се. Овакав начин радa, сматра он, утиче и на то да деца стичу навику да слободно време проводе у природи и да у томе уживају.