Projekat „Zdravlje učenika kroz kulturu življenja“ se u školi Ratko Pavlović-Ćićko realizuje od 2019. godine kao produženi praktični deo seminara kroz kritičko mišljenje i rešavanje problema gde se uz korišćenje mikrobit uređaja kod učenika podstiču kreativni potencijali i veštine kroz programiranje.
U projekat su uključeni učenici sedmog i osmog razreda, koordinatori projekta, stručna služba, roditelji, zdravstvene institucije i drugi.
–Cilj je da se u dužem vremenskom periodu prate načini ishrane, fizičke aktivnosti i zdravstvenog stanja učenika, a da se zatim posle statističkih obrada podataka pristupi merama za poboljšanje zdravlja učenika, kaže mr Dejan Živković, prof. biologije u školi „Ćićko“.
On objašnjava da je projekat podeljen u tri faze: prva, istraživački timovi nastavnika i učenika su vršili praćenje, merenja, anketiranja, statistički obrađivali podatke i slično, druga prezentacija rezultata sa diskusijama, izveštaji, komparativne analize i zaključci.
–Dobijeni rezultati pokazuju da učenici od petog do osmog razreda nemaju redovnu kvalitetnu ishranu shodno njihovom uzrastu, individualnoj konstituciji i dobu. Hrana je prenatrpana masnim materijama, lošim proteinima, aditivima, emulgatorima, kontaminantima i zagađivačima rezultira da je svaki šesti učenik gojazan, fizička kondicija je na niskom nivou, a izvestan broj učenika ima metaboličke i hormonalne poremećaje, česte alergije i opadanje imuniteta, ističe profesor Živković.
Prema njegovim rečima treća faza projekta će biti rađena u toku 2021/22. godine sa ciljem poboljšanja zdravstvenog stanja učenika. U tom cilju izrađuje se godišnji plan i program za poboljšanje zdravlja koji će ući u godišnji program rada škole.
–Praćenje stanja i primena mera za poboljšanje zdravlja učenika odvijaće se još dve tri godine kako bi se došlo do pozitivnih rezultata, naglašava Živković.
–Prošla i veliki deo ove školske godine zbog pandemije korona virusa i naših smanjenih školskih aktivnosti, učinile su da se i naše ekološke aktivnosti koje praktikujemo u okviru naše ekološke sekcije svedu na minimum, rekao je profesor Živković, inače i rukovodilac Ekološke sekcije u školi.
Kako je naglasio, popuštanje epidemioloških mera i bolja situacija kada je korona virus u pitanju dala im je mogućnost da organizuju jedan deo aktivnosti u prirodi na radost dece koja su uvek oduševljena kad imaju priliku da se na taj način druže i uče.
–Tako smo imali radionicu pod nazivom „Ishrana u prirodi“. Tom prilikom učenici osmog razreda upoznali su se sa mogućnostima koje im pruža priroda kao neiscrpni izvor zdrave hrane, kazao je Živković.
On je naglasio da su se deca po prvi put upoznala i sa spremanjem hrane u prirodi i to od isključivo zdravih i lekovitih namirnica kao što su zelje, kopriva, bokvica, crvena i bela detelina, dobričica, list kupine, majčina dušica, barska nana, hajdučka trava i mnoge duge biljke.
Mogućnosti prirodne ishrane zavise i od godišnjeg doba, tako u letnjim mesecima priroda pruža obilje hrane u plodovima divljih kupina, malina, pečuraka i mnogih drugih.
–Deca su ovom prilikom mogla da nauče kako se spremaju zdravi biljni, lekoviti i kalorični obroci, kao što su razne biljne pljeskavice i aromatični čajevi, podvukao je profesor Živković.
Prema njegovim rečima đaci „Ćićkove“ škole putem ekološke sekcije tokom školovanja stekli su osnovna znanja o očuvanju prirode i naučili od kakve je važnosti za zdravlje ljudi da priroda ostane čista i netaknuta.
Veoma je važno da ove naše ekološke radionice, pored sticanja znanja pružaju mogućnost deci da dan provedu u prirodi i druže se. Ovakav način rada, smatra on, utiče i na to da deca stiču naviku da slobodno vreme provode u prirodi i da u tome uživaju.